کاربردهای روبه افزایش چوب ترموود در ساختمان

چوب ترموود نوعی چوب مقاوم است که کاربردهای بسیاری در انواع بناها دارد. این چوب طی فرآیند خاصی توسط گرما و بخار مقاوم‌سازی می‌شود. ترموود را می‌توان در انواع شرایط اقلیمی استفاده کرد و همین امر باعث افزایش کاربردهای آن شده است. برخی از کاربردهای این چوب عبارتند از ساخت پلکان و نرده‌های چوبی، ساخت آلاچیق، کتابخانه و نمای بیرونی ساختمان. در این مطلب از پارس آرای کوهستان مزایا و کاربردهای چوب ترموود را بررسی می‌کنیم.

کاربردهای روبه افزایش چوب ترموود در ساختمان
کاربردهای روبه افزایش چوب ترموود در ساختمان

چوب ترموود چیست

ترموود چوبی است که در دمای بسیار بالا به مدت طولانی حرارت دیده سپس با بخار و جریان هوا خشک شده است. به همین دلیل ترموود در برابر گرما، سرما، رطوبت و عوامل دیگر مقاومت بسیار بالایی دارد. چوب ترموود در مقایسه با دیگر چوب‌ها رنگ تیره‌تری دارد و تحت تاثیر عوامل خارجی رنگ خود را از دست نمی‌دهد. چوب ترموود نقاط ضعف چوب‌های طبیعی مانند پوسیدگی، تورم و تغییر رنگ را ندارد و بهترین گزینه برای استفاده در نمای بیرونی و داخلی ساختمان‎ها است.

تفاوت چوب ترموود با چوب طبیعی

چوب ترموود حرارت دیده و مقاوم است و همین حرارت دادن چگالی چوب را کاهش داده و باعث افزایش استحکام چوب می‌شود. اگر بخواهیم چوب ترموود را با چوب طبیعی مقایسه کنیم، متوجه تفاوت‌های زیادی می‌شویم. ازتفاوت‌های چوب ترموود و طبیعی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • عمر بیشتر ترموود نسبت به چوب طبیعی
  • چوب ترموود بافت طبیعی خود را حفظ کرده و در آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود
  • در شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت چوب ترموود بیشتر است
  • چوب ترموود بر خلاف چوب طبیعی هیچ صمغی نداشته و در برابر حشرات مقاومت بیشتری دارد
  • به دلیل خشک کردن چوب ترموود در حرارت بالا هیچگونه رطوبت و صمغ در این چوب وجود ندارد و وزن آن سبک‌تر است
  • به دلیل نداشتن رطوبت، چوب ترموود انبساط و انقباض زیادی ندارد

انواع چوب ترموود کاربردهای متنوعی دارند

انواع گوناگونی از چوب‌های ترموود وجود دارند و تفاوت‌های آن‌ها باعث تنوع بیشتر در کاربرد این نوع از چوب می‌شود. چوب‌های ترموود همچنین به دو گروه کلی قابل دسته‌بندی هستند که یکی ترموود S و دیگری ترموود D نام دارد و هرکدام کاربرد متفاوتی دارند.

حرف S که در نام چوب‌های ترموود S به کار رفته است، از روی کلمه انگلیسی Stability گرفته شده است که به معنای پایداری می‌باشد. این نوع از چوب‌ها در ساخت آیتم‌های مختلف دکوراسیون داخلی به کار می‌روند و دمای ساخت آن‌ها 190 درجه سانتیگراد است. همچنین این دسته از چوب‌های ترموود در برابر تغییرات آب و هوایی پایداری بالایی دارند.

نوع دیگر چوب ترموود، ترموود D نام دارد. حرف D در چوب‌های ترموود از کلمه انگلیسی Durability گرفته شده و به معنای مقاومت و ماندگاری است. ترموود D در دمای 212 درجه سانتیگراد ساخته می‌شوند و مقاومت بالاتری دارند.

در این رابطه خواندن مطلب ” چگونه از پارکت چوبی و ترموود در طراحی های خود استفاده کنیم؟ ” میتواند مفید باشد !

کاربردهای چوب ترموود در فضاهای خارجی و داخلی

کاربردهای چوب ترموود به دلیل مقاوم بودن در برابر رطوبت و شکستگی، خشک شدن در حرارت بالا و همچنین عایق صدا و حرارت بودن (حرارت را کم‌تر از چوب معمولی انتقال می‌دهد) بسیار زیاد است. به همین دلیل ترموود توجه معماران بسیاری را به خود جلب کرده و توانسته به یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها تبدیل شود. از این چوب می‌توان هم در نمای خارجی و هم در نمای داخلی ساختمان استفاده کرد.

با توجه به مقاومت ترموود در برابر رطوبت و پوسیدگی می‌توان از آن در نمای خارجی ساختمان مثل: روکش خارجی، تیغه‌ها و چهارچوب‌های پنجره‌ها و کفپوش ساختمان استفاده کرد. همچنین چوب ترموود به خاطر داشتن ظاهری زیبا در نمای داخلی ساختمان مثل سونا، مبلمان، روکش فلزی داخلی و کفپوش داخلی استفاده می‌شود.

چرا باید از ترموود در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم

چوب ترموود به دلیل سازگاری با سبک‌های دکوراسیون داخلی مدرن و سنتی، کاربرد زیادی دارد. در مقایسه با چوب طبیعی رطوبت کم‌تری دارد و به همین دلیل دچار پوسیدگی نشده و حشرات کم‌تری را به خود جذب می‌کند. همچنین ترموود برای کسانی که حساسیت دارند و برای منازلی که در آن کودک حضور دارد گزینه ایده‌آلی است؛ زیرا در فرآیند ساختار چوب ترموود از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

چرا باید از ترموود در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم
چرا باید از ترموود در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم

چوب ترموود با طبیعت سازگار است و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند. همچنین چوب ترموود مقاومت زیادی دارد و با گذر زمان دچار تغییر شکل و اندازه نمی‌شود و می‌توان از این چوب برای پوشش همه دیوار یا فقط بخشی از آن استفاده کرد. از کاربردهای چوب ترموود در دکوراسیون داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میز عسلی و میز جلو مبلی
  • کفپوش داخلی
  • فضای داخلی سونا
  • پارتیشن‌های جدا کننده
  • طراحی داخلی تراس
  • فضای داخلی روف‌گاردن
  • پله‌های داخلی ساختمان
  • دیوارهای اتاق خواب
  • فضای پذیرایی
  • کتابخانه
  • قاب عکس

مزایای استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان

ترموود نیاز به حفاظت در برابر خورشید دارد، زیرا اشعه UV خورشید به اجزای بیرونی ساختمان آسیب می‌رساند و باعث تغییر رنگ چوب می‌شود. اما یکی از مزایای کاربرد چوب ترموود استفاده ار رنگ‌های پیگمنت‌دار است که این نوع رنگ، از چوب در برابر اشعه UV محافظت می‌کند. پس از مدت طولانی، به دلیل تابش نور آفتاب رنگ چوب تغییر می‌کند که با رنگ کردن دوباره، چوب به همان شکلی که بود برمی‌گردد.

مزایای استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان
مزایای استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان

مزیت دیگر استفاده از چوب ترموود سبک بودن آن است، به همین دلیل معماران به منظور سبک‌سازی ساختمان چوب ترموود را انتخاب می‌کنند. باید دانست که با به کارگیری غیر اصولی و غیر استاندارد ترموود، این چوب با مشکل روبرو می‌شود حتی اگر بهترین کیفیت را داشته باشد.

ترموود؛ یک متریال پرکاربرد و چندمنظوره
ترموود؛ یک متریال پرکاربرد و چندمنظوره

ترموود؛ یک متریال پرکاربرد و چندمنظوره

چوب ترموود نسبت به چوب طبیعی بسیار مقاوم‌تر است و به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی ترموود به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند. کاربردهای چوب ترموود به خاطر وزن سبک و نداشتن رطوبت بسیار گسترده است و از این چوب هم در نمای خارجی و هم در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

شرکت پارس آرای کوهستان با سابقه طولانی و درخشان، همواره در ارائه انواع محصولات چوبی پیشتاز بوده است و همیشه با عرضه محصولاتی با بهترین کیفیت از برندهای مختلف توانسته است نظر مشتریان را به خود جلب کند. برای اطلاعات بیشتر درباره چوب‌های ترموود و انواع خدمات پارس آرای کوهستان در اجرای پروژه‌های ترموود می‌توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

برچسب ها: