استفاده از چوب ترمو به‌عنوان یک متریال ایده‌آل برای کف ساختمان

درگذشته برای ساخت کف‌پوش ساختمان‌ها از چوب معمولی، سنگ و بتن استفاده می‌شد. اما در حال حاضر متریال‌های کاربردی‌تری برای ساخت کف‌پوش به کار برده می‌شوند که یکی از بهترین انواع آن‌ها چوب ترمو است. چوب ترمو طی یک فرایند اصلاح حرارتی تولید می‌شود و با چوب معمولی تفاوت‌های زیادی دارد. به‌طورکلی چوب ترمو یا همان ترمووود نسبت به چوب معمولی بادوام‌تر و مقاوم‌تر است و در ساخت کف‌پوش و دکینگ کاربرد بسیار زیادی دارد. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی کاربردها و ویژگی‌های چوب ترمو برای کف ساختمان بپردازیم.

 چوب ترمو مورداستفاده در ساخت کف‌پوش چگونه تولید می‌شود؟

چوب ترمو برای کف ساختمان‌ها در واقع از انواع جوب‌های فراوری شده به شمار می‌رود که با استفاده از یک فرایند اصلاح حرارتی تولید می‌شود. این نوع چوب معمولاً با استفاده از چوب درختان کاج، زبان‌گنجشک یا ون، صنوبر، سرو، راش و موارد دیگر ساخته شده و کاربردهای صنعتی مانند ساخت نما و کف‌پوش دارد. در طول فرایند تولید ترمووود، چوب را در معرض حرارت بخار آب یا روغن داغ قرار می‌دهند تا رطوبت داخلی چوب به طور کامل از بین برود. البته باید اشاره کرده به‌غیراز رطوبت، مواد مغذی داخل چوب نیز از بین خواهند رفت.

طی فرایند اصلاح حرارتی چوب ویژگی‌های طبیعی خود را ازدست‌داده و ویژگی‌های جدید را به دست می‌آورد. در واقع می‌توان گفت که چوب در طول این فرایند، تحت حرارت بالا اصلاح می‌شود. باید بدانید که در طول فرایند اصلاح حرارتی از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نشده و فرایند ترمو شدن کاملاً طبیعی انجام خواهد شد. جالب است بدانید که هر چه چوب در معرض حرارت بیشتری قرار بگیرد، رنگ آن تیره‌تر می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید چوب ترمو برای کف ساختمان خود را در طیف روشن تا تیره تهیه کنید.

انواع ترمووود مورداستفاده در نصب و اجرای کف‌پوش

چوب برای کف ساختمان‌ها انواع مختلفی دارد؛ در واقع این نوع چوب از چند نظر قابل‌دسته‌بندی است که شامل روش تولید و نوع چوب می‌شوند. بر اساس روش تولید، ترمووود دارای دو نوع ترمو اس و ترمو دی است. در روش ترمو است چوب را تا دمای 180 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا استحکام آن افزایش پیدا کند. اما در روش ترمو دی میزان دما برای حرارت دادن چوب 220 درجه سانتی‌گراد است؛ به‌این‌ترتیب دوام و ماندگاری چوب ترمو افزایش می‌یابد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که روش ترمو اس روی استحکام و روش ترمو دی روی دوام و ماندگاری چوب ترمو تمرکز دارد.

از نظر نوع چوب، ترمووودها به دودسته نرم‌چوب‌ها و سخت‌چوب‌ها تقسیم می‌شوند. در واقع چوب درختان سوزنی‌برگ معمولاً در دسته نرم‌چوب‌ها و چوب درختان پهن‌برگ در دسته سخت‌چوب‌ها قرار می‌گیرند. باید بدانید که سخت‌چوب‌ها مقاومت بیشتری نسبت به نرم‌چوب‌ها دارند. از سوی دیگر نرم‌چوب‌ها نسبت به سخت‌چوب‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. چوب ترمو برای کف ساختمان به طور مداوم در معرض سایش و ضربه در اثر تردد زیاد است؛ بنابراین هر چه مقاومت ترمووود بیشتر باشد، گزینه مناسب‌تری برای کف‌پوش خواهد بود.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد ترمووود برای ساخت کف‌پوش

چوب ترمو که برای کف ساختمان به کار برده می‌شود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. زمانی که چوب در فرایند اصلاح حرارتی قرار می‌گیرد، استحکام آن افزایش پیدا می‌کند. در واقع طی این فرایند رطوبت داخلی چوب به طور کامل از بین می‌رود و چوب تا حد بسیار زیادی در برابر رطوبت مقاوم می‌شود. البته مقاومت چوب در برابر عوامل محیطی دیگری مانند حرارت، ضربه و سایش نیز افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر مواد مغذی داخل چوب نیز در طی فرایند اصلاح حرارتی از بین می‌رود. در نتیجه قارچ‌ها، کپک‌ها و حشرات موذی مانند موریانه‌ها به چوب ترمو حمله نمی‌کنند. به‌این‌ترتیب چوب ترمو از خطر پوسیدگی و خوردگی محفوظ می‌ماند.

یک ویژگی بسیار مهم دیگر چوب ترمو، وزن سبک آن است؛ باید بدانید که ترمووود نسبت به سایر چوب‌ها وزن پایین‌تری دارد. در داخل ساختمان وسایل زیادی روی کف‌پوش قرار داده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به آیتم‌های مبلمان، انواع میز، زیر تلویزیونی، کمد و موارد دیگر اشاره کرد. تمام این وسایل سنگین هستند و فشار زیادی را به کف‌پوش وارد می‌کنند. اما باتوجه‌به استحکام چوب ترمو، برای کف ساختمان اتفاقی نمی‌افتد. جالب است بدانید که جای پایه وسایل سنگین روی چوب ترمو باقی نمی‌ماند.

از ترمووود در ساخت کف‌پوش چه محیط‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

باتوجه‌به ویژگی‌های منحصربه‌فرد چوب ترمو، از این متریال در ساخت کف محیط‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. به دلیل اینکه در آشپزخانه رطوبت و حرارت می‌توانند زیاد باشند، استفاده از چوب برای کف این محیط گزینه‌ای بسیار مناسب است. در اتاق‌ها، پذیرایی و نشیمن به دلیل قرارگرفتن وسایل سنگین مانند تخت، کمد و مبلمان، می‌توان از ترمووود استفاده کرد. بسیاری از ساختمان‌ها محیط‌هایی مانند استخر و سونا دارند. چنین محیط‌هایی در معرض رطوبت بسیار بالا قرار می‌گیرند. درصورتی‌که کف‌پوش مناسب برای این محیط‌ها انتخاب نشود، کف‌پوش خراب شده و تعمیر آن می‌تواند هزینه‌بردار باشد؛ بنابراین باید از یک متریال مناسب و مقاوم در برابر رطوبت استفاده شود.

رطوبت بالا می‌تواند باعث تغییر ابعاد چوب معمولی شود و حتی ممکن است روی سطح چوب تورفتگی یا برآمدگی ایجاد کند. اما چوب ترمو به دلیل مقاومت بالای خود در برابر رطوبت هیچ تأثیر از این عامل نمی‌گیرد و ظاهر خود را حفظ می‌کند. باید اشاره کرد که در محیط سونا، حرارت نیز بسیار بالا است، بنابراین حتماً باید از چوب ترمو برای کف این محیط استفاده شود. چرا که چوب ترمو در برابر حرارت بسیار مقاوم است و رسانایی گرمایی ندارد. به این معنی که داغ نشده و تغییر ابعاد نمی‌دهد. برخی از افراد برای کف روف‌گاردن و دکینگ داخل حایط خانه نیز از ترمووود استفاده می‌کنند.

خرید بهترین چوب ترمو برای ساخت کف‌پوش از مجموعه کوهستان

استفاده از چوب ترمو برای کف محیط‌های مختلف در ساختمان مزایای بسیار زیادی دارد. چرا که این نوع چوب در برابر رطوبت و حرارت بسیار مقاوم است و ثبات و ماندگاری بسیار بالایی دارد. اگر قصد ساخت کف‌پوش چوبی را دارید، حتماً این متریال را به کار ببرید و برای تهیه آن به یک عرضه‌کننده معتبر چوب‌های صنعتی مراجعه کنید. مجموعه کوهستان با سال‌ها تجربه در زمینه تولید و عرضه چوب‌های صنعتی آماده ارائه خدمت به شما است. شرکت ما معتبرترین واردکننده ترمووود در ایران به شمار می‌رود. شما می‌توانید ترمووود موردنیاز برای ساخت انواع کف‌پوش را از مجموعه ما خریداری کنید.

برچسب ها: