نصب پارکت چوبی؛ گزینه‌ای ایده‌آل برای ساختمان‌های لوکس

اگر قصد دارید تا جلوه‌ای زیبا و تازه به محل زندگی و یا کار خود ببخشید، نصب پارکت چوبی گزینه‌ای مناسب برای شما است. پارکت چوبی یک کفپوش زیبا و در عین حال دارای مقاومت بالا می‌باشد که می‌تواند دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار شما را کاملا دگرگون کند. پارکت چوبی یکی از آیتم‌های خاص برای دکوراسیون است که عطری آغشته به طبیعت را همراه خود دارد.

 گزینه‌ای ایده‌آل برای ساختمان‌های لوکس
گزینه‌ای ایده‌آل برای ساختمان‌های لوکس

اقداماتی که باید قبل از نصب پارکت چوبی انجام شوند

پیش از آنکه به سراغ نصب پارکت چوبی بروید، باید به مواردی توجه کنید. قبل از نصب پارکت چوبی بهتر است دمای هوا و رطوبت را در نظر بگیرید. عملیات سم‌پاشی و میکروب‌زدایی محیط را باید پیش از شروع کار انجام دهید. مساحت محیط، طول و عرض را به صورت دقیق بررسی نمایید تا از میزان کفپوش مورد نیاز اطلاعات کافی داشته باشید. نکته بسیار مهمی که باید در رابطه با سطح زیرین کفپوش به آن توجه کنید، یکدست بودن و کاملا صاف بودن آن است. پیش از اقدام به نصب پارکت، باید ناهمواری‌ها، فرورفتگی‌ها و همچنین برآمدگی‌های موجود در سطح را برطرف نمایید. اگر نیاز بود باید زیرسازی هم انجام شود.

اقداماتی که باید قبل از نصب پارکت چوبی انجام شوند
اقداماتی که باید قبل از نصب پارکت چوبی انجام شوند

لزوم سازگاری دمای پارکت چوبی با محیط اطراف

به منظور سازگاری هر چه بیشتر دمای پارکت چوبی با محیط زندگی، پیشنهادی که ما برای شما داریم این است که دو یا سه روز پیش از نصب پارکت چوبی، بسته‌های آن را به محل مورد نظر برای نصب انتقال دهید. بعد از اینکه از فراهم شدن همه شرایط اطمینان حاصل کردید، می‌توانید عملیات نصب را آغاز کنید.

اطمینان از سلامت کفپوش

در شرایطی که کفپوش دیگری به عنوان مثال، کفپوش سیمانی سطح مورد نظر را پوشش داده است، قبل از نصب پارکت چوبی بر روی آن، باید نسبت به صافی و بی‌عیب بودن کفپوش زیرین تا جایی که می‌توانید اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که سطح زیرین با کفپوش سرامیک پوشش داده شده باشد باید از لق نبودن قطعات سرامیک و همچنین سالم و بی‌عیبی بودن سطوح و بندکشی‌ها مطمئن شوید.

 راهنمای قدم به قدم اجرای پارکت چوبی

بعد از اینکه شرایط اولیه را برای نصب پارکت چوبی فراهم کردید، این بار نوبت به مراحل نصب و اجرا می‌رسد. بعد از انجام عملیات مربوط به زیرسازی به منظور صاف و یکدست کردن سطح، باید سطح مورد نظر را با استفاده از یک عایق و پوشش محافظ، بپوشانید. برای این کار می‌توانید از یک فوم استفاده کنید. طی این مرحله مقداری چسب را باید روی سطح بریزید و سپس قطعات کفپوش چوبی را آرام آرام آماده چسباندن به یکدیگر کنید. در ادامه بسته‌های پارکت چوبی را باید یکی پس از دیگری باز کرده و تایل‌ها را به دقت و بر اساس الگویی که از پیش تعیین شده است، کنار هم قرار دهید.

راهنمای قدم به قدم اجرا
راهنمای قدم به قدم اجرا

یک نکته مهم درباره نوع مهندسی پارکت

نکته مهمی که در این زمینه باید به خاطر بسپارید درباره مهندسی پارکت چوبی است. اگر پارکت چوبی از نوع مهندسی شده و جدید بود باید کلیک‌های حاشیه را برای نصب پارکت چوبی قفل نمایید. در صورتی که پارکت، هیچ‌گونه کلیکی نداشت، باید برای چسباندن درزها به یکدیگر از چسب استفاده کنید.

در این رابطه خواندن مقاله ” چگونه از پارکت چوبی و ترموود در طراحی های خود استفاده کنیم؟ ” میتواند مفید باشد !

قسمت‌های کنار دیوار

طی این مرحله که سرتاسر کف فضای مورد نظر را با استفاده از تایل‌های پارکت چوبی پوشش دادیم، نوبت به قسمت‌های کناره دیوار می‌رسد. برای این قسمت‌ها دقت بیشتری را باید به خرج دهید. نصاب باید بین آخرین تایل و دیوار، فاصله‌ای به میزان کم قرار دهد تا فضای کافی برای منبسط شدن کفپوش وجود داشته باشد. کفپوش‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند گرمای سیستم گرمایش خانه، دچار انبساط شوند که در برخی از موارد این موضوع می‌تواند شما را با مشکلات جدی مواجه کند.

برای قسمت‌هایی که در کناره دیوار واقع شده‌اند، اولین کاری که باید انجام دهید این است پارکت‌ها را به اندازه نیاز برش داده و سپس اقدام به نصب آن‌ها کنید. در مرحله‌ای که به آن اشاره کردیم، یک نصاب برای نصب پارکت، نقش مهمی را به عهده دارد. نصاب باید نسبت به صاف بودن و یکدست بودن سطح پارکت اطمینان بالایی داشته باشد. نصاب باید در صورت نیاز با استفاده از یک سنباده، زائده‌ها را برطرف کند.

لاک مخصوص برای نصب

کار دیگری که می‌توان در این زمینه انجام داد، استفاده از لاک مخصوص پارکت چوبی برای پر کردن درزها و شکاف‌ها است. پس از اینکه عملیات نصب به پایان رسید، باید گرد و غبار موجود بر روی سطوح پارکت چوبی را تمیز کنید تا شاهد سطحی درخشان و کاملا متفاوت از گذشته باشید. در نهایت بعد از محکم شدن تایل‌های کفپوش چوبی، می‌توانید در صورت نیاز پس از پایان نصب پارکت چوبی، سطح کفپوش را پولیش بزنید.

عوامل تاثیرگذار بر اجرت و قیمت نصب پارکت

به طور کلی هزینه و اجرت نصب این مدل پارکت‌ها به عواملی مانند میزان حجم و سختی کار و همچنین زمان‌بر بودن آن بستگی خواهد شد. از طرفی نوع کفپوشی که شما درخواست نصب و اجرای آن را دارید در کنار متراژ فضا می‌توانند از دیگر عوامل موثر در قیمت‌گذاری و حق‌الزحمه نصب پارکت چوبی به شمار بیایند.

عوامل تاثیرگذار بر اجرت و قیمت نصب پارکت
عوامل تاثیرگذار بر اجرت و قیمت نصب پارکت

بهتر است نصب پارکت چوبی را به تیمی متخصص بسپارید

با وجود اینکه به طور کلی در بین اجزای دکوراسین داخلی منازل و ساختمان‌ها، نصب پارکت چوبی آسان است اما باید در طول مراحل زیرسازی و نصب به نکات مهمی توجه کرد. رعایت اصول گفته شده از سوی تیم نصب در این مطلب می‌تواند کیفیت بالا و دوام همیشگی پارکت را برای شما به همراه داشته باشد و باعث شود تا بتوانید برای سالیان طولانی از این کفپوش‌ها استفاده کنید.

مجموعه پارس آرای کوهستان با سال‌ها سابقه در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی یکی از بهترین مجریان نصب پارکت چوبی در انواع ساختمان‌ها است. شما می‌توانید صفر تا صد نصب پارکت ساختمان خود را به مجموعه پارس آرای کوهستان بسپارید.

برچسب ها: